Vliv kvality reprodukce
Výrobky spotřební elektroniky spadají do kategorie hi-fi neprávem. Pokud by totiž opravdu hrály věrně, museli bychom uvěřit, že hudba je nudná záležitost, která odrazuje přinejmenším svou jednotvárností a absencí příjemného, a která se proto hodí jen jako kulisa k nějaké činnosti. Jejich ve skutečnosti velmi nešetrné zacházení s nahrávkami má pro nás nezanedbatelné důsledky.
Vezměme si vystoupení v koncertních síních s výbornou akustikou, kde se nepoužívá žádná ozvučovací technika. Hudba, jejíž účinek vychází z úrovně uváděného díla, výkonu a souhry interpretů a v neposlední řadě také z tónové krásy lidského hlasu a akustických nástrojů, zde dokáže upoutat na několik hodin. Zážitek bývá mimořádný natolik, že lidé jsou ochotni platit za jeho zprostředkování v domácích podmínkách i miliónové částky.
Od reprodukčního zařízení to vyžaduje přesvědčivost v jednotlivostech i jejich celkovém vyznění. U těch běžných ale nejsou detaily, barvy, prostor, dynamika, vzdušnost, kontrast, kultivovanost ani lyričnost, zpěvnost, dramatičnost, melodičnost, monumentálnost atd. obstojné. Originál se v jejich podání vyjímá asi jako půvabná přírodní scenérie na nepovedené fotografii v odstínech šedi a ve velmi malém rozlišení.
I když i zvuk nejlevnějších rádií, mobilů se sluchátky, přenosných přehrávačů, věží nebo PA systémů umí vytvořit podmanivou atmosféru, je k tomu základním předpokladem vyřazení naší soudnosti různými vjemy z několika aktivit. Jakmile přestaneme např. sledovat okolí, pracovat, tančit nebo sportovat a zaměříme se výhradně na poslech, skladby, které najednou nemají čím zaujmout, se brzy změní v únavný a obtěžující hluk.
Je tedy zřejmé, že formální aspekt se významně podílí na přístupnosti a srozumitelnosti vlastního obsahu záznamů. Opomíjet jej můžeme pouze u zábavné, líbivé tvorby bez větších ambicí, které nevěnujeme přílišnou pozornost. V tomto ohledu značně znevýhodněné náročnější žánry, určené pro trpělivý a soustředěný poslech, přicházejí se špatnými parametry audia o to nejpodstatnější.
Teprve high-endové sestavy umožňují poznat hudbu v její neochuzené, plnohodnotné podobě a svobodně si vybrat to, co je nám blízké. Obětování nemalého množství času a úsilí pro vydělání peněz potřebných k jejich pořízení tak vypovídá zejména o našem vztahu k tomuto umění, které mezi ostatními vyniká intenzitou i komplexností svého působení na člověka. "Bez hudby život byl by omylem", napsal Nietzsche. Stejný omyl je ale i její poslech v nedostačující kvalitě.